fredag 17. juni 2011

Jacobsbloggen morer de små


Det finnes tider da solen skinner over gamle Gnore. Strålene trenger seg til og med inn mellom gråbeinsgårdene i Sagene bydel. Og da skjer det at Jacobsbloggeren beveger seg ut på sin lille veranda for å hilse sommeren velkommen og betrakte verdenene utenfor. Det eneste skår i gleden er de såkalte verneverdige arbeiderboligene fra 1914, som man reiste formodentlig i den hensikt en dag å sperre Jacobsbloggerens utsikt til Oslofjorden. Nåja, de bygningene skal han nå se å få fjernet en av dagene.

På slike dager blir man lyrisk til sinns. J-bloggeren tar fram litt poesi fra bokhylla på tilbakeveien fra kjøleskapet hvor han har hentet noe kaldt å drikke.

Men man skal ikke ødelegge humøret ved å lese om "berrre kjærleik og død" på slike dager. Her finnes fram norgeshistoriens  muntreste penner.

En anekdote fortelles av sommerens egen dikter Hermann Wildenvey. Den handler om to snekkere som ramler fra stilaset. Den ene snekkeren klamrer seg fast med hammeren og den andre holder seg fast i den første.

Slipp, hylte hammerens herre,
slipp, ellers slår jeg med hammer'n

De hang der, gud bedre. og spaset
for mengdens beundrende blikke.
Men så ble det stilt på stilaset,
og plutselig hang de der ikke

Men om det var han som hang fast,
som skal legges til last,
eller ham som sa slipp, som slapp,
det blir hipp som happ.

Og dette vil ergre de store,
men enkelte små vil det more.

Man er kjent med at det i drammensregionen bedrives mye høytlesing av Wildenvey sammen med inntak av alkoholdige drikker. I Buskerud amt befinner det seg rikelig med små mennesker.

Andre Bjerke var en framifrå versemaker og en stor humorist. Hvor man enn slår opp i hans samlinger risikerer man en god latter.Her kommer noen utvalgte vers fra "I dårlig selskap" hentet fra samlingen "Den hemmelige sommeren" (1951).

Det dårlige selskap er slett ikke lett
å unngå: I kveld er jeg hjemsøkt av ett
hvis reddsomme make jeg sjelden har sett.

Mitt dårlige selskap ikveld er poet
og holder rekorden, så vidt jeg nu vet,
i aggressiv, norsk uutholdelighet
--
Jeg prøver å trøste ham, minner ham på
at dikterens himmel fremdeles er blå
så lenge det ennu er forskudd å få!

Nei, forskudd på bøker? Han skylder for 10
som ikke er skrevet -og ikke vil bli.
Så håpets og forskuddets tid er ikke forbi.
--
Fy Fan for et klynkende jåleportrett!
Mitt selskap iaften er virkelig slett.
Med denne personen vil jeg nødig bli sett

Det er mitt eget og andres hell
at jeg sitter mutters alene ikveld.
Mitt dårlige selskap er nemlig -meg selv.

Vi skal ikke gå noe nærmere inn på hvorfor spesielt disse strofene behager Jacobsbloggeren.

Sist, men ikke minst; eldst, men fremdeles best, iallfall på Jacobsbloggerens egen liste, kommer nasjonalpoeten Johan Herman Wessel. Hans berimede beretning om smeder og bakeren vil forhåpentligvis fortsette å muntre oss opp også i århundrene som kommer. Her gjengis det ikke mindre enn i sin helhet:

Smeden og bageren

Der var en liden by, i byen var en smed,
som farlig var, når han blev vred.
Han sig en fiende fik; (dem kan man alltid få,
jeg har ingen, det gå
min leser ligeså!)
Til uheld for dem begge to
de træffes i en kro.
De drak (jeg selv i kro vil drikke,
for andet kommer jeg der ikke.
Anmerk dog, leser! dette:
Jeg immer går på de honette.)
Som sagt, de drak,
og efter mange skjeldsord, hidsigt snak,
slår smeden fienden på planeten.
Så sterkt var dette slag,
at han så ikke dag,
og har ei siden set´en.

Straks i arrest blev smeden sat.
En feltskjær får den døde fat,
og om en voldsom død attest hensender.


Den mordere forhøres og bekjender.
Hans håb var, at han skulde hisset gå,
og der forladelse av sin modstander få.


Men hør nu løier! netop dagen,
før dom skal gå i sagen,
fremtriner fire borgere
for dommeren; den mest veltalende
ham så tiltalede:
"Velviseste!
Vi ved, på byens vel De altid se;
Men byens vel beror derpå,
at vi vår smed igjen må få.
Hans død opvekker jo dog ei den døde?
Vi aldri får igjen så duelig en mand.
For hans forbrytelse vi altfor grusomt bøde,
om han ei hjelpes kan." -
"Betænk dog, kjære ven! der liv for liv må bødes." - "Her bor en arm udlevet bager,
som pokker snart dessuten tager.
Vi har jo to, om man den ældste tog av dem?
Så blev jo liv for liv betalt." -
"Ja," sagde dommeren, "det indfald var ei galt,
Jeg sagen at opsette nødes;
ti i så vigtigt fald man må sig vel betænke,
Gid våres smed jeg kunne livet skjenke!
Farvel godt folk! jeg gjør alt, hvad jeg kan."
"Farvel velvise mand!" -


Han blader i sin lov omhyggelig;
men finder intet der for sig,
hvorved forbuden er, for smed at rette bager;
han sin beslutning tager,
og så afsiger denne dom:
(Hvem, som vil høre den, han kom!)
"Vel er grovsmeden Jens,
for al unskyldning læns,
og her for retten selv bekjendte,
han Anders Pedersen til evigheden sendte;
men da i våres by én smed vi ikkun have,
jeg måtte være rent av lave,
ifald jeg vilde se ham død.
Men her er to, som bager brød.
Ti kjender jeg for rett:
Den eldste bager skal undgjelde det;
og for det skjedte mord med liv for liv bør bøde,
Til velfortjente straf for sig,
og ligesindede til afsky og til skræk."


Den bager græd Guds jammerlig,
da man ham førte væk.


Moral.
Beredt til døden altid vær!
Den kommer, når du minst den tænker nær!


Det var tider da Jacobsbloggeren leste til juridikum og med stort utbytte studerte denne dommen. Diktet med Th.Kittelsens illustrasjoner finnes på skoletorget.

Jacobsbloggeren legger fra seg boka, ser ut i lufta og løfter et avkjølt glass og sier høyt "Skål, Jens August!" . Men det er en annen historie, et annet sted og i en annen blogg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar