torsdag 27. januar 2011

Tanker om Oscar


Oscarstatuetten er en påskjønnelse til fjorårets beste prestasjon på lengdeløpsskøyter. Utmerkelsen bærer navnet til den legendariske skøyteløperen Oscar Mathiesen, hvis liv var et eventyr i seg selv. Siste nordmann som mottok den var Ådne Søndrål i 1998.

Det er imidlertid en annen oscarstatuett jeg tenker på her. I det litt avsides landet som gjerne blir benevnt med forkortelsen USA har man årlige prisutdelinger med tilknyttede seremonier til hyllest av landets egen filmbransje og utøvere. Denne prisen kalles også for Oscar, omenn opprinnelsen her er mer uklar. Det har nylig blitt foretatt nominasjoner og faktisk har man skrevet litt om dette i avisene her hjemme også.

Det har seg slik at jeg som regel ikke er den første som ser de siste filmene. Jeg har heller ikke noe overordnet mål om spesielt å få med meg det som kommer fra dette landet. Mange av filmene har ikke engang hatt visning i Norge. Likevel vekker dette tilstrekkelig oppmerksomhet til at jeg har lyst til å skrive litt om det her i bloggen.

Når jeg ser lista med 83 nominasjoner i forskjellige klasser teller jeg et antall av to filmer jeg har sett og således kan ha en mening om. I en klasse de kaller "Foreign language Film", det vil si filmer der det ikke snakkes engelsk, er det en film med det engelsk-klingende navn "Dogtooth". En gresk og litt absurdistisk film hvor et par velstående foreldre nekter sine barn å bevege seg utenfor hagemuren og fôrer de med all slags vrangforestillinger om det som foregår ute i verden. Den er rik på svart humor og garantert vel så ekkel som hvilken som helst av de vampyrfilmene som for tiden vises på kino og TV. Takket være Oslokinoenes varierte visningstilbud fikk jeg se den på Ringen kino. Og så har jeg sett en av filmene som var nominert i klassen "Sound Editing". Men med det er jeg ikke helt sikker på hva som menes.

Ellers på listen ser jeg at "True Grit" har mange nominasjoner. Den har jeg jo sett. Det vil si ikke årets, men den fra 1969 med John Wayne i hovedrollen (Jente med mannsmot). John fikk en Oscar for denne, men mange mener det var en slags æresoscar for lang og tro tjeneste ettersom han egentlig ikke var noen flink skuespiller. Men han var tross alt flink til å spille John Wayne. Den nye "True Grit" har jeg også litt lyst til å se ettersom Coen-brødrene står bak regi og manus.

Den meksikanske filmen "Biutiful" er en annen som er blitt nominert i klassen Foreign language Film. Det er en film jeg kunne ha sett på filmfestivalen Film fra sør i høst, men som jeg valgte bort til fordel for filmer jeg antakelig ikke ville fått muligheten til å se andre steder. Jeg merker meg at Javier Bardem i denne filmen også er nominert til prisen for beste hovedrolle. Dette er litt forbausende da den nordamerikanske filmindustrien har hatt vanskelig for å svelge fremmedspråklige prisvinnere i denne kategorien. Men da hjelper det at han er behørig introdusert etter tidligere å ha vunnet prisen for beste birolle, samt at han er oppgitt som faren til Penelope Cruz' nye avkom.

Eventyrfilmer som "Iron Man 2", "Harry Potter" og "Toy Story 3" regner jeg med at jeg vil kunne fornøye meg med på TV en eller annen gang i framtiden jeg kommer sliten hjem fra jobben.

Andre oscarfavoritter som "The social Network", The black Swan" og "The Kings Speech" regner jeg med blir fort glemt med mindre de vinner prisen for beste film.

Jeg hadde tenkt å stoppe her. Men så leser jeg i Aftenposten ett intervju med regissøren av den nominerte filmen "Winters Bone", Debra Granik. Filmen hennes, skriver de, foregår i et lurvete og fattigslig hill-billy-mafiamiljø i Ozarcs-fjellene i det sørlige Missouri. Om Oscarutdelingen uttaler hun: "Personlig er jeg bekymret over det amerikanske kulturhegemoniet. Det truer verden. Det truer språk, og er et stort problem. Eksporten av store amerikanske filmer skader små, uavhengige stemmer i USA og resten av verden. Jeg ville elsket å se det amerikanske Oscar-systemet lagt totalt om. Hva med en pris for skuespillere som ikke har gjennomgått omfattende skjønnhetskirurgi? Dette systemet får folk til å endre ansiktene sine, og får dem til å fremstå som noe helt annet enn menneskelige. Systemet anerkjenner dårlig oppførsel, og premierer folk for å være vanskelige". Jeg skal definitivt se "Winters Bone".

Jeg savner filmer fra Sør-Korea. Det er for tiden verdens fremste filmnasjon.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar