tirsdag 2. november 2010

I loppemarkedenes tidsalder

Det måtte skje. Etter en varm og solrik sommer kom den vakre og fargerike høsten. Når vi ikke lenger kan kose oss på stranda eller med en drink i aftensolen, må vi finne andre sysler. Det er loppemarkedtid!

Av tilgjengelige loppemarkeder denne helgen er det dét på Vinderen Skole i Oslo som passer best for meg. Det ligger også passe langt vest, i et område befolket av velbemidlede og kvalitetsbevisste mennesker. Her donerer de sikkert mye fint. Kankje finner jeg "Min kamp"? -Av Knausgard vel å merke. Som forbrukerorientert (les; gnier) byr det meg imot å betale kr 400,- for ei bok som etterhvertl kommer i pocketutgave og i bruktsalg. Det er fortsatt nok av gode bøker jeg fremdeles ikke har lest. Og jeg har slett ikke noe imot at de er lest fra før. Det er tvert imot et adelstegn for en bok at også andre har hatt glede av den.

Etter en forfriskende og helsebringende spasertur ankommer jeg Vinderen skole. Der kommer fordommene mine meg i møte. Like innenfor porten, ved siden av offroadsyklene, står flere stabler golfbager pyntet med flunkende nye køller. Skal vi gjette på at det er fjorårets modeller?  Inne i gangen har klasserommene fått ulike anvendelser. Utenfor rommet med dameklær er det kø for å komme inn (Jasså, klærne rekker ikke å gå av moten før vestkantfruene gir de bort?).

Her har de imidlertid delt bokavdelingen i to, og jeg oppholder meg altfor lenge i pocketavdelingen til å sikre meg min Knausgård (hvis den da i det hele tatt er der). Jeg manøvrerer kyndig mellom krimelskende tanter (stabler med Agatha Christie), historieinteresserte forretningsfolk og sikrer meg en rekke godbiter. En Hamsun jeg ikke har lest (Nobelprisen), to Saramago-er (Nobelprisen), Saabye Christensen (Nordisk Råds litteraturpris), "Tyven" av Göran Tunström (Nordisk Råds litteraturpris), Eduardo Galeanos "Latinamerikas åpne årer" (nå kan jeg levere tilbake det eksemplaret jeg har lånt), en Morgan Kane-bok (nostalgi), en Robert Wilson (krimbestseller fra Sevilla), Nils Johan Ruuds "Jeg er ingen proletar (de harde 30-åra) Alf Prøysens "Muntre minner fra Hedmarken (Nå vert det liv i stugu :-)) og.....en usprettet førsteutgave av Ronald Fangens "Nåderiket" fra 1947!!!!. Alt dette for kr 90,-

Angående Ronald Fangen var han en av de store forfatterne i mellomskrigen sammen med Sigurd Hoel, Arnulf Øverland, Sigurd Christiansen og andre, selv om han ikke nevnes så ofte i dag. I motsetning til mange av sine samtidige befant han seg godt ute på høyrefløyen politisk, og han var medlem av den kristne Oxfordbevegelsen. "Nåderiket" er en samling prekener han holdt i krigsårene. Nå er riktignok Jacobsbloggen livssynnøytral, men den har likevel stor fornøyelse av både gammeltestamentlige svovelprekener og islamsk fundamentalisme.Det kan godt hende det kommer et blogginnlegg om Ronald Fangen med utgangspunkt i "Nåderiket".

Jeg supplerer fangsten med tre eksemplarer. fra avdelingen for innbundne bøker (kr 60,-). Tynget av børen setter jeg med ned i den improviserte kaféen og investerer litt av besparelsen i en kopp kaffevc( kr 10,-) og et stykke hjemmebakt kake (kr 10,- og mye bedre enn de vi kjøper på Deli de Luca).

Avslutningsvis blir det en tur ned i formingssalen (tror jeg) hvor det foregår en auksjon. Auksjonarius manøvrer behendig ei tresleiv han bruker som klubbe. Her kan menigmann og samlere konkurrere om de aller fineste loppene. Et fransk atlas fra det nittende århundre får budene i været, mens ingen tør by på en kuriositet som et slitent eksemplar av "Den evige jøde". En eller annen får tilslag på 19 bilderammer for kr 50. På et hefte med oversikt over NS-medlemmer i Oslo og Aker i krigsårene har det kommet inn et forhåndsbud på kr 1000,- (er det en "hevner"?).

På hjemturen rastes det med nok en kopp kaffe og blaing i nyervervelsene. Vi aslutter med en oppfordring. Dropp fotballkampen og Gudstjenesten neste søndag (kan sikkert tas opp på TV) og kom deg på loppmarked!!

Oversikt over loppemarkeder finnes her
- http://www.loppemarked.info/
og her
- http://www.loppemarkeder.com/

Jeg har plassert min blogg i <a href="http://bloggurat.net/kart/registrere/8374/oslo%22%3EOslo%3C/a> på <a href="http://bloggurat.net/kart/%22%3Enorske bloggkart</a>!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar