mandag 7. februar 2011

Vi blar i Mammutkatalogen


Så er det over oss igjen. I alle aviser jeg leser og nesten halvparten av alle nettsider jeg er inne på blir jeg påminnet om det årlige boksalget. Forlagene skal tømme lagrene sine og de forventer vår hjelp til dette. Helst skal du forhåndsbestille så du er helt sikker på at du får det du vil ha. Så lenge jeg har levd har det vært "Mammutsalg".

"God litteratur til hyggelige priser" står det innledningsvis i katalogen. Men hvor hyggelige er de? Vel , mange av fjorårets bøker, eksempelvis "Min kamp "1, "Min kamp 2" og "Min kamp 3" oppgis å være nedsatt fra kr 299,- til kr 139,-. Samtidig kan pocket-utgaver av de samme titlene besiktiges utstilt hos Ark med en pris på kr 99,- per stykk. Står det ikke akkurat det samme i pocket-utgavene? Hva "mer" får man hvis man legger til 40 kroner og kjøper den på Mammutsalg?

Det er flere ting som tilsier at Mammutsalget burde være like utdødd som det forhistoriske dyret det er oppkalt etter. Det holdes bare kunstig i livet ved hjelp av dyktig markedsføring. Nesten alle bøker utgis jo etterhvert langt billigere som pocketbok så snart den har mistet nyhetens interesse. Dernest er det en del konkurranse mellom bokhandlere og bokhandlerkjeder som gjør at prisene senkes ytterligere. Ark har eksempelvis mange titler de selger for 49,- eller 69,- kroner. For det tredje har tilbudet og utvalget av bruktbøker eksplodert med den generelle velstandsøkningen. Folk beholder ikke bøkene for å pynte i hjemmene sine. Når det blir for mange kvitter de seg med dem. Ukultiverte og ressursødende mennesker kaster dem dessverre i søpla, men det er fortsatt mange som videreformidler dem til bruktbokhandlere og loppemarkeder. For en del år siden var det kun religiøs litteratur og glemte forfattere å finne på brukt.  Slik er det ikke lenger.

Derfor, hvis du ønsker god litteratur for en billig penge, er mammutsalget avleggs.

Men det er jo fortsatt morsomt å bla litt.

Katalogen åpner med Romaner og fortellinger. Her er det mange klassikere og kjente navn. Og noen andre. Tidligere var jeg ofte avhengig av referanser når jeg valgte ut bøker. Hvor er forfatteren rangert i litteraturhistorien? Hva slags kritikker har boka fått? Men de senere år har jeg begynt å stole mer på instinktet. Jeg tar opp ei bok tilfeldig, lukter på den og snur og vender på den. Av og til rister jeg på den. Alt gjøres i visshet om at disse fysiske undersøkelsene kan si meg noe om bokas innhold. Ei bok jeg ofte har tatt opp og bladd i bokhandelen det siste året er tyske Uwe Tellkamps: "Tårnet". Temaet om dagliglivet i det tidligere østeuropa tiltaler meg. En sniktitt mellom permene gir meg en anelse om hvordan boka er ved å kikke på ordvalg og på forholdet mellom samtale og beskrivelse. Jeg tror dette er en god bok og vil antakelig lese den en gang. En annen tittel som tiltrekker meg sin oppmerksomhet er Arild Reins Stavangertriologi. Jeg har ikke noe forhold til Stavanger. Jeg kjenner ikke til Arild Rein. Men selvfølgelig har jeg lest min Aleksander Kielland. Jeg innbiller meg at denne boka fanger tidsånden, oljegalskapen og velferdssamfunnet på en glimrende måte. Kanskje kommer jeg en gang over den på et loppemarked.

Neste stoppested er kalt Krim og spenning. Før i tida leste jeg mye kriminal-litteratur. Men jeg er lite oppdatert på de nye navnene. Det jeg helst ser etter her er kriminalhistorier fra andre tider og andre verdener enn den engelsktalende eller nordiskspråklige. Da får man gjerne en liten opplysningsreise på kjøpet. Av slike finner jeg boka "Mandarinkjolen" av Xialong Qui med inspektør Chen fra Shanghaipolitiet og "Cæsars triumf" av Stephen Saylor hvor det løses kriminalgåter i det gamle Rom.

Siden med Lyrikk og skuespill er spekket med klassikere, Shakespeare, Dickinson , Duras, Olaf H. Hauge og Lorca. Vi finner også Khalil Gibran som faktisk er den tredje mestselgende poeten i verden etter Shakespeare og Lao Tzu.

Lydbøker er noe jeg får mer og mer sansen for. Meget anvendelig for oss kollektivtrafikanter. Av listen her ville jeg forsynt meg av hørespillserien "God aften. Mitt navn er Cox". 50-tallets store radiobegivenhet som  ryddet gatene for folk på fredagskveldene. Også fra Nrks radioarkiv har vi "Forfattere leser egne kjærlighetsdikt". Innspillingene er spredt fra 1946 til 1977 og det er 47 forskjellige lyrikere som leser. (Noen tror kanskje at opphavsmannen til denne bloggen ikke er romantisk anlagt. Intet kunne være mer feil.)

Seksjon for Humor og tegneserier hopper vi over denne gangen. For de morsomste bøkene finner vi blant titlene i Dokumentar, samfunn og politikk. Her er Arnulf Øverlands "3 foredrag til offentlig forargelse" og Knut Nærums "Sitt ned og hold kjeft". Utgivelsen av Øverlands foredrag i studentersamfunnet fra 1933 er en liten skatt. Hans verbale dyktighet, akademiske men lettforståelige tale, treffende ironi og bitende sarkasme er noe vi ikke så ofte ser hos dagens polemikere og satirikere. Noen mente han gikk over grensen og ville ha ham anmeldt og straffedømt for blasfemi. Vi må huske på at Øverland utfordret en langt sterkere autoritet og maktinstitusjon enn det kirken og de kristne trossamfunnene utgjør i dag. Hvis Øverland fortsatt hadde levd tror jeg han hadde viet seg til tegnekunsten og spredt egenproduserte skisser av Profeten. (Vi skal for øvrig ikke se bort fra at Jacobsbloggen vil publisere egne drodlerier av religionsgrunnleggere en dag redaktøren har tømt ei flaske rom). Og Knut Nærum er morsom. Jeg synes det selv om jeg slaktet Donaldhistorien han laget til jul i fjor.

Avslutningsvis: Som en belønning for at du har lest hele innlegget får du av Jacobsbloggen Øverlands foredrag "Kristendommen, den tiende landeplage"  helt gratis! Bare trykk her. God fornøyelse.

2 kommentarer:

  1. Mammutsalg kan vel kanskje sammenliknes med morsdag. Har alltid eksistert,og vil gjøre det så lenge det finnes noen som ønsker å selge noe...

    SvarSlett
  2. Kanskje det. Jeg kan jo moderere meg litt og si at bøker vel ikke er det verste en kan lure folk til å kjøpe. Og hvis folk ikke kjøpe nye bøker, ville det jo heller ikke være noen brukte jeg kunne kjøpe rimelig ved en senere anledning..

    SvarSlett