fredag 4. mai 2012

Det aller helligste


Boka jeg har i hende var månedens bok i Bokklubben oktober 1988. Jeg fant den forholdsvis pen i omslaget på et loppemarked i nærheten av Voldsløkka. Noen få rifter indikerer likevel at noen har lest den før meg. Jeg liker det. Jeg er en stor motstander av såvel "Kjøp og bare ha i bokhylla" som "Les og kast".

Angjeldende bok bærer tittelen "Det aller helligste" og ble skrevet av nordamerikaneren William Faulkner i 1931. På norsk ble den presentert første gang i "Den gule serie" i 1951. Det er tydelig at det er den samme overesettelsen som er brukt også i utgaven av 1988. Da handlingen beveger seg blant mindre dannede personer, er det fritt fram for å legge mindre korrekte grammatiske formuleringer i munnen på dem, også kalt slang. Som Tommi i boka uttrykker det: "? Han er'ke kar om å finne seg i atte noen- Er'ke han en snåling lell? Dævern steike meg er'ke han verre enn et sirkus når det gjelder åsså- Han vi'kke finne seg i atte noen drikker her i går'n, andre enn Lee. Vi'kke drikke noen ting sjæl, og bare je tar èn slurk, så ser'n dævern steike ut som'n sku' få kattunger".  Ikke akkurat slik den hippe ungdommen uttrykker seg i dag. Men dette forringer på ingen måte leseropplevelsen. Bare et krydder.

Faulkner er av den type forfatter som fryder seg over å vise fram menneskenes ondskap og vår maktesløshet mot den. Og slikt kan det både bli god underholdning og gode bøker av.

Bakteppet for historien er noen hjemmebrennere som har fabrikken sin et stykke inne i skogen en gang under forbudstiden i USA. Hjemmebrenning i seg selv er vel ikke så veldig ondt, men ulovlig forretningsvirksomhet har alltid hatt en tiltrekningskraft på grense- og hemningsløse personer. Mange personer befinner seg til feil tid på feil sted, og begivenhetenes gang lar seg ikke hindre.

Bokas titttel tror jeg spiller på sex og bortfall av jomfrudom gjennom voldtekt. Meget kontroversielt i 1931.

Jeg anbefaler gjerne boka, men gjentar et forbehold fra redaktøren av Den Gule Serie, Sigurd Hoel: "For mindreårige og folk med overfølsomme nerver egner boken sig ikke". Bedre reklame kan den vel vanskelig få?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar