tirsdag 15. mai 2012

Den aller største Superskurken

Jeg prøvde forleden å legge inn en kommentar til en artikkel på sidene til NRK Filmpolitiet hvor de spurte sine lesere hvem de mente er tidenes verste superskurk. Dette er nemlig et spørsmål jeg har ventet lenge på å få besvare. Dessverre godtok ikke systemet kommentaren min. Jeg mistenker at det er lagt inn et filter som sorterer vekk innsiktsfulle innlegg og redegjørelser.

Men av forslagene som vises, er alle hentet fra filmer som vi nylig har sett på kino eller lansert på DVD. Dette vitner om en bedrøvelig historieløshet.

Blant oss som har studert emnet er det så godt som ingen uenighet om at den farligste forbryter og den største trusselen mot menneskeheten noensinne, er Mr. Mind.

Det er et krav til den store amerikanske romanen
 at den skal inneholde en beskrivelse av en
baseballkamp.Så også den store amerikanske
 tegneserien.
Mr. Mind var Kaptein Marvels størst fiende. Kaptein Marvel må ikke forveksles med forlaget som utgir tegneseriene om Edderkoppen & co. Kapteinens storhetstid var lenge før dette,  på 1940 og 50-tallet. Han var svært populær. Men ettersom han var kjempesterk og kunne fly, var det noen som mente han liknet for mye på Supermann. Selv om  Kapteinen var mannen fra Krypton overlegen når det gjaldt humor og ironisk distanse. Stygge brev med renommerte advokaters navnetrekk begynte å fylle Kaptein Marvelredaksjonens brevkasse. Uten evne til å ta opp kampen, forsvant den rødkledde superhelten fra bladhyllene. Senere kjøpte Supermannforlaget DC opp rettighetene til Kaptein Marvel for en billig penge. Han viser seg av og til i deres serier. Storkapitalen er definitivt også en av superskurkene man må regne med.

Men første gang Mr Mind lot høre fra seg var i oktober 1942. Han ble da  kun refererert til som lederen for en organisasjon av mektige superskurker. Måned etter måned måtte Kaptein Marvel og hans allierte kjempe mot nye fiender, heriblant Kaptein Nazi, uten tilsynelatende å komme et skritt nærmere hjernen. Det bygget seg opp store forventninger til møtet mellom Kaptein Marvel og den mystiske Mr Mind. Hvem eller hva var han? Det visste heller ikke seriens forfattere til å begynne med. De skjønte imidlertid at han måtte være noe helt ekstraordinært for å toppe alle karakterene Kaptein Marvel hadde nedkjempet de siste månedene.

Så, i mai 1943, viser Mr Mind seg, en superintelligent bebrillet meitemark fra det ytre rom, to tommer lang og med telepatiske evner. Han meddeler seg ved hjelp av en liten høytaler han bærer rundt halsen. Høytaleren er for øvrig helt i tråd med datidens normer for design.

Kaptein Marvel overvinner denne farligste samfunnsfiende verden noensinne har stått overfor.  På samme tid snur krigslykken seg for Hitlers nazister. De allierte vinner sine første seire og det endelige vendepunktet kommer ved Stalingrad. Man aner at det er en sammenheng mellom disse begivenhetene.


På denne siden kan du lese mer om den dramatiske rettssaken som fulgte mot Mr Mind etter krigen. For en mark med slike forbrytelser mot menneskeheten på samvittigheten var det bare et mulig utfall, henrettelse i den elektriske stol.

For drøyt med en superintelligent meitemark som leder en forbryterorganisasjon, sier du? Merkeligere ting har skjedd. Men nå er vi heldigvis trygge. Eller...?



1 kommentar:

  1. Jeg vil dele med dere alle her om hvordan jeg får lånet mitt fra Herr Benjamin som hjalp meg med et lån på 400 000,00 euro for å forbedre virksomheten min. Det var lett og raskt når jeg søkte om lånet når ting ble grovt med virksomheten min. Benjamin gir meg lån uten forsinkelse. her er Mr Benjamin e-post / whatsapp-kontakt: +1 989-394-3740, lfdsloans@outlook.com.

    SvarSlett