tirsdag 12. april 2011

Norwegian Wood



Det ble fra ulike hold, derav flere bloggere, tilkjennegitt store forventninger til denne filmatiseringen av japanske Haruki Murakamis roman med samme tittel. At den er laget den Ang Hung Tran, den vietnamesiske regissøren som sto bak "Duften av grønn papaya om morgenen", har ikke redusert disse.

Undertegnede jacobsblogger, kjent som en av Norges største eksperter på østasiatisk film (kremt; det er ikke så mange av oss), har både sett filmen og lest boka for deg.

Lesere av Jacobsbloggen som ikke har tid til å se film eller lese bok har full anledning til å utgi synspunkter og vurderinger de måtte lese her som sine egne. Ved skriftlig gjengivelse blir Jacobsbloggeren glad for en lenke.

Som jeg har nevnt i tidligere innlegg skal man se filmen før man leser boka. I motsatt fall blir man for forutinntatt til å bedømme filmen på riktig vis. Her har jeg syndet mot denne regelen, da jeg leste boka uten at det falt meg inn at man ville lage film av den. Men det har gått noen år, og med min dårlige hukommelse kan det hende det ikke gjør forskjell....

Filmen starter med noen  bilder av tre ungdommer i lek og alvor. Noen scener senere får vi demonstrert hvordan man tar livet av seg i en garasje ved eksosforgiftning. Så kommer fortellerstemmen fra boka, den uunngåelige som likevel bør unngås i filmatiseringer av romaner i "jeg"-form. Stemmen er ikke plagsomt til stede i filmen, men etter denne bloggers mening bør regissøren  ta utfordringen om å lage historien uten dette tyveriet fra boka. Da får det ikke hjelpe om  enkelte kinobesøkende ikke kjenner igjen det de har lest.

Det er dialogene som driver handlingen framover. Forholdet mellom hovedpersonen og den avdødes kjæreste, hans romkamerat blir belyst gjennom samtaler Visualiseringen består av vakre bakgrunnsbilder mens karakterene konverserer i forgrunnen. Filmen er nydelig fotografert og jeg synes det fungerer. Men mange vil nok synes den av disse grunner er litt vel stillestående.

Dette blogginnlegget avsluttet idet disse vakre bildene sakte toner ut. Om noen dager vil det komme noen ord også om romanen på dette nettsted.

2 kommentarer:

  1. Hei,
    har vært innom bloggen din! Kunne du tenke deg å vurdere/anmelde noen av bøkene våre på bloggen din? Boken vi har tenkt å sende deg i første omgang heter Geim av Anders de La Motte.
    Du kan sende meg en mail på ida@bok-forlaget.no så sender jeg der vedlegg og mer info!

    Du kan lese mer om Bokforlaget AS på hjemmeadressen under:
    www.bok-forlaget.no

    Hilsen Ida Hovland

    SvarSlett
  2. Hei Ida

    Modig gjort av Bokforlaget å utsette seg for Jacobsbloggerens dom på denne måten.

    Bare sende den over!

    SvarSlett