tirsdag 27. januar 2015

Bæsj

Det var i august i fjor jeg revurderte å omlegge hele Jacobsbloggen til en ren do-blogg. På den tida følte jeg et berettiget kall om formidling.

Etter at det norske tegneserieheftet Pyton ble lagt ned en gang på 90-tallet (?) har temaet fått liten dekning. Magasinet var kjent for sin profilerte, såvel rompe- som prompehumor. De mest aktive tegnerne har siden forlatt de nedre regioner til fordel for enklere humor i Pondus (Frode Øverli) og Donald (Arild Midthun).

Derved skulle nisjen være klar for Jacobsbloggen.

Men så ser jeg selveste Karl Ove Knausgård på tv der han legger ut overfor Hans Brenner om et essay han har skrevet om det å drite. Et indre bilde dukket umiddelbart opp av Knausgård på skåla, buksa på knærne, sneipen i munnviken og kroppen i Rodins "tenkeren"-posisjon. Om ikke all inspirasjon forsvant med dette, så vil jo dobloggen ha problemet med å hoppe etter Knausgård. Selv om jeg ikke har lest essayet hans, så er risikoen for at han vil fly rundt og si "Det var det jeg som fant på først" ganske stor.

Og om dette ikke er nok, i Tyskland har ei søt jente gitt ut boka "Darm mit Charme" -, "Sjarmen med Tarmen" på norsk, og den har solgt over en million eksemplarer. Den kommer nå ut på Cappelen Damm.

Derved, kjære lesere, sier jeg takk for meg. Dritten deres får dere andre steder.

Jacobsbloggen vil i stedet vie seg til portretter av kjente religionsgrunnleggere. Her regner vi IKKE med konkurranse fra norske forlag, avisredaksjoner eller kulturprofiler.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar